Bayi Baru Lahir Meninggal Dunia Akibat Covid-19 Lepas Ibu Bagi Jiran Dukung

0
788

Bayi yang baru lahir meninggal dunia akibat Covid-19, difahamkan bayi tersebut lahir dalam keadaan sihat termasuk ibunya.

COVID-19: 10 bayi baru lahir positif | Eropah | Berita HarianPeristiwa ini terjadi di Jawa Timur Indonesia, walaupun telah dirawat dan dikuarantinkan, nyawa bayi tersebut tidak dapat diselamatkan.

Menurut sumber, bayi itu mula terkena jangkitan Covid-19 ssejurus sahaja dibawa pulang kerumah,, jiran tetangga yang datang kerumah keluarga itu datang menjenguk dan mendukungnya.

Tempat yang ramai positif Covid-19 tapi tak nak kuarantinkan diri

Selepas beberapa hari, bayi tersebut mengalami demam, batuk dan sesak nafas sebelum mendapatkan rawatan pada 9 Jun 2020 lepas.

Selepas diperiksa, bayi itu disahkan positif Covid-19 dan terus dibawa ke ruang isolasi. Menurut petugas medik, bayi itu terkena Covid-19 ketika umurnya 28 hari.

Bagimanapun kedua ibu bapa bayi tersebut negatif, hasil mendapati virus tersebut merebak semasa jiran tetangga datang kerumah kelaurga bayi itu.

Menurut Tribunnews, kawasan penempatan itu diketahui mempunyai banyak penghidap Covid-19 yang sepatutnya harus dikuarantinkan dirumah namun tetap melakukan aktiviti harian biasa.

Prestasi kesihatan bayi itu dikatakan semakin merundum sebelum meninggal dunia pada usia 40 hari. Jenazah bayi tersebut telah dimakamkan semalam.

Baca :Positif Covid-19, anggota polis nikah ‘online’ sendirian di katil wad kuarantin

Source link

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here