Doktor kongsi detik cemas Bayi umur 3 hari pendar4han di belakang kepala sehingga perlu dirawat di NICU

0
122

Seorang bayi dikejarkan ke bahagian kecemasan dan trauma selepas tiga hari dilahirkan selepas berlaku pendar4han teruk di bahagian kepala.

Doktor yang mengendalikan kes ini, doktor Faruq Zulkafli telah memuat naik satu kiriman yang menceritakan tentang detik cemas beliau merawat pesakit itu.

Pendar4han di bahagian kepala

Dalam menceritakan detik-detik cemas tersebut, Dr Faruq Zulkafli ada menyatakan bahawa mereka baru sahaja keluar dari wad sehari sebelum kejadian. Kondisi bayi pada waktu itu adalah dalam keadaan baik. Apabila ditanya sama ada bayi terjatuh atau terhantuk, si ibu menafikan perkara tersebut.

Selepas Selesai pemeriksaan, bayi didapati sangat pucat, lesu serta tidak aktif dan pendar4han di bahaguan belakang kepala berlaku.

Menyusu lebih kurang 3 minit kemudian tidur

Kali terakhir bayi menyusu sebelum dikejarkan ke hospital adalah pada jam 9 pagi. Bayi tersebut dikatakan menyusu lebih kurang selama 3 minit kemudiannya terus tidur.

Tambah si ibu lagi, sebelum ini bayi menyusu lebih kurang 3 hingga 4 jam sekali dalam lebih kurang 5 hingga 6 minit sahaja.

Pendar4han di kepala dikatakan sudah beraku dalam jam 10 pagi tetapi si ibu bertindak membawa bayi tersebut ke hospital pada pukul 1 tengahari.

Tanpa melengahkan masa lagi, doktor terus menolak bayi ke red zone untuk menyelamatkan bayi oleh kerana keadaannya yang semakin lemah.

Pendar4han makin teruk

Tolong pastikan bayi kenyang sepenuhnya semasa menyusu

Bayi tersebut terpaksa dipindahkan ke unit rawatan rapi (NICU) untuk rawatan lanjut disebab kan keadaanya yang sangat kritikal.

Bayi difahamkan terkena jangkitan kuman namun pendar4han di kepala merupakan perkara yang masih belum dapat dipastikan lagi.

Doktor Faruq bagaimanapun menasihatkan ibu-ibu diluar sana untuk memastikan bayi kenyang sewaktu menyusu. Hal in kerana ingin mengelakkan bayi dari mendapat hypoglycemia (glukosa dar4h yang rendah) kerana kurangnya susu khasnya bagi ibu-ibu yang mempunyai diabetes ketika hamil.

Menurut doktor itu lagi, hypoglycemia tiada kena mengena dengan kondisi kepala bayi yang berdar4h ini. Bayi tersebut mengalami dua masalah yang berbeza.

Kredit : Twitter / Siakap Keli

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Viwanita

Like Page Kami Juga Di Facebook Viwanita

Source link

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here